maanantai 1. kesäkuuta 2015

PS:n 2013 "tuomittu" sote-malli voi edelleen hyvin

Hesarin kommentti syyskuussa 2013 Perussuomalaisten sote-mallista ”Vain kannet, ei sisältöä”

Uusi hallitus jatkaa tärkeää sote-uudistusta. Alla muutamia otteita syyskuussa 2013 julkistetusta Perusuomalaisten linjapaperista Suomen palvelukunnat –ohjelma. Tässä ohjelmassa keskeisellä sijalla oli ehdottamamme sote-malli. Olin tuota linjapaperia kirjoittamassa eräiden eduskuntaryhmän jäsenten kanssa ulkopuolisen asiantuntijan roolissa.

Ehdotuksemme oli pitkälti se, mikä nyt on hallituksen jatkotyöstön kohteena. Harmi, kun en muista tuon Hesarin toimittajan nimeä. Haluaisin kysyä häneltä, oliko hän lukenut koko muistiota ennen kuin hän otsikkonsa laati? Alla muutama ote vuoden 2013 ohjelmapaperista, päätelkää itse onko mitään sisältöä vai ei.


  • Sote-alueet perustetaan nykyisten sairaanhoitopiirien alueille ja hallintomallina on edelleen kuntayhtymä. Näin säilytetään tässä muutenkin vaativassa uudistuksessa toimivat rakenteet ja vältytään esimerkiksi monimutkaisilta kuntayhtymien purkamiseen liittyviltä omistusjärjestelyiltä. (Kommentti Erkki 1.6.2015: nyt ehdotetaan maakuntia, jotka liki samat kuin sairaanhoitopiirit. Maakunnille ei ehdoteta verotusoikeutta.) 


Alueen palveluja voivat tuottaa myös yksityiset palveluntuottajat ja järjestöt. Tätä sanotaan monituottajamalliksi. Sote-alueen tehtävänä on varmistaa, että tarjolla on tarpeeksi tuottajia ja että näiden tuottamien palvelujen laatu on hyväksyttävällä tasola. 

  • Uudet sote-alueet järjestävät tai tuottavat oman alueensa erikoissairaanhoidon palvelut tarkoituksenmukaisella tavalla, esim. sairaalassa, terveyskeskuksessa tai potilaan kotona, itse tai ostopalveluina. Erityisen vaativat erikoissairaanhoidon palvelut järjestetään/tuotetaan viidessä yliopistosairaalassa väestöpohjan mukaan.  

  • (myös rahoitukseen otettiin kantaa, esimerkkinä seuraava linjanveto)
    Myös työterveyshuollon ns. sairaanhoitoon menevistä KELA II -korvauksista luovutaan ja vastaava summa ohjataan sote-alueille. Lain mukaan työnantajan on kustannuksellaan järjestettävä työterveyshuolto työstä ja työolosuhteista johtuvien terveysvaarojen ja -haittojen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi sekä työntekijöiden turvallisuuden, työkyvyn ja terveyden suojelemiseksi. Laissa korostetaan myös työntekijöiden työkyvyn ylläpitämistä ja terveyden edistämistä.

    Työterveyshuollon pitää palata perustehtäväänsä. Veroeuroja ei voida jakaa tukemaan yksityisen puolen laajentunutta sairaanhoitoliiketoimintaa, joka perustuu KELAn tukiin menoperusteisesti. Eli mitä enemmän suoritteita (kuten laboratoriokokeita) sitä enemmän tukea.

Ohjelmapaperi oli kahdeksan sivun tiivis esitys ja sote-mallin lisäksi siinä todettiin muukin kuntien välinen yhteistyön tarve ja yhteistyömallien hallinnollinen yksinkertaistaminen esim. piirikuntakäsitteen alle 

Tavoitteena on erilaisten maakunnallisten, liian monimutkaisten rakenteiden yhdistäminen yhden ja nykyistä toimivamman ja demokraattisemman piirikunnan tehtäväksi. Tämä puolestaan on kooltaan joko talousalueen tai laajemman alueen kokoinen.

Piirikunnalle voisivat kuulua esim. työvoimapalvelut, erilaiset lupa-asiat, ammatillinen koulutus, vapaa sivistystyö, pelastustoimi ja kaavoitus.
(Kommentti Erkki 1.6.2015: piirikunta voisi olla maakuntakin)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti