Kokonaisvaltainen
asiakaslähtöisyys edellyttää radikaalia muutosta julkisen sektorin
toimintatapaan.
Julkisen sektorin rakenteet ja toimintamalli on rakennettava alhaalta, kuntalaisen eli asiakkaan tarpeista lähtien. Kaiken lähtökohtana ja kaikessa tulee olla kuntalaisen rajattoman hyvät ja kokonaisvaltaiset palvelut. Palveluiden tulee siis määrittyä asiakkaan tarpeista lähtien, ei palveluja tuottavien hallintoyksiköiden tarpeista. Luukulta toiselle pomputtelu on lopetettava.
Kokonaisvaltainen asiakaslähtöisyys: palvelukoordinaattori kunnassa ja henkilökohtainen budjetti
Erityisesti hieman hankalassa elämäntilanteessa oleville on tuskallista, joutua KELAn, TE-palveluiden ja kunnan sosiallitoimiston lomakeviidakon ja monimutkaisten ohjeiden kohteeksi. Ja kun on hankalaa ja raskasta sukkuloida järkevästi organisaatioiden nettilomakeviidakossa, asiat jäävät hoitamatta ja oman elämän hallinta vaikeutuu.
Monen luukun kautta tapahtuvasta palvelujen
tuputtamisesta on siirryttävä malliin, jossa kuntalainen keskustelee
elämäntilanteestaan ja tarkoituksenmukaisista
palveluistaan kunnan
palvelukoordinaattorin kanssa. Asiakaslähtöinen palveluajattelu yhdistää
kuntalaiselle sote-palvelut, te-palvelut sekä KELAn palvelut. Kunnan
palvelukoordinaattorista tulee kuntalaisen kumppani.
Onko ylläkuvattu tapa toimia mahdoton? Ei ole, tämän
suuntaisia hankkeita on jo olemassa kuten TYP-laki ja "henkilökohtaisen
budjetin" kokeilut. Mutta niiden laajentaminen julkisen sektorin yleiseksi
toimintamalliksi ei etene, koska hallinnon rakenteissa, on edelleen paljon päättäjiä ja kehittäjiä, jotka vartioivat
omaa reviiriään.
Vuoden alussa voimaan
tullut TYP-laki
edellyttää tiivistetysti sitä, että te-palvelut, kunnan sote-palvelut ja Kelan
palvelut tulee tarjota asiakkaalle koordinoidusti uuden palvelukeskuksen
kautta. Mutta koordinoidun ja yhteisesti tarjottujen palvelujen asiakkaaksi
pääsevät vain ne joiden työllistyminen on vaikeaa ja työttömyys jatkunut
pitkään. Miksi näin on? Eikö esimerkiksi kunnan palvelukoordinaattori voisi
olla jokaisen työttömän ensimmäinen kontakti, joka pika-analyysin jälkeen
koordinoi asiakkaan kanssa hänen tarvitsemiaan kunnan, Kelan ja te-toimiston
palveluita.
Asiakaslähtöinen periaate edellyttää tietysti myös
uudistuksia budjetointitapaan.
Henkilökohtaista budjettia on jo kokeiltu erityisesti sosiaalipalveluissa. Siinä tavoitteena on tarjota
asiakkaalle vapaus valita esimerkiksi oman terveytensä hoitamiseen liittyviä
sosiaali- ja terveyspalveluja. Asiakkaat voivat valinnallaan vaikuttaa hoidon
ja palveluiden sisältöön. Palveluita voi hankkia tietyllä rahasummalla paitsi
ulkopuolisilta palveluntuottajilta myös omalta perheeltä, omaisilta tai ystäviltä.
Periaate asiakkaille siirrettävästä vallasta hallita omaa elämäänsä oli
keskeisellä sijalla, kun henkilökohtaisen budjetin järjestelmää on suunniteltu
ja kokeiltu.
Julkisen sektorin
rakenne on vain johtamisen väline jonkin tavoitteen saavuttamiseksi. Julkisten
palveluiden ensisijainen tavoite tulee olla asiakaslähtöisyys ja asiakkaan
kokonaisvaltainen huomioiminen. Koska tavoite vaatii nykyisten
organisaatiorajojen ja budjetointikäytäntöjen muuttamista, tuo tavoite voi
toteutua vain koko hallituksen tiukassa ohjauksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti