maanantai 5. lokakuuta 2015

Tapaus Hämeentie - vain yhden minuutin tähden.

Helsingin Hämeentietä ehdotetaan joukkoliikennekaduksi. Minusta HS:n artikkeli on taas esimerkki toimittajan ja liikennesuunnittelijan yhteisestä agendasta, jossa kritiikille tai pohdinnalle ei ole sijaa.

Joukkoliikennesuunnittelu Helsingin seudun liikenteestä (HSL) arvioi, että raitiovaunuilla matka-aika Kurvista Hakaniemeen voi lähes puolittua. Laskelmissa on päädytty sihen, että Hämeentien muutos nostaisi siellä kulkevien 6:n ja 7:n raitiolinjojen keskimääräisen nopeuden 14 kilometristä 15 kilometriin tunnissa. 

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston mallinnusten perusteella bussien matka-aika Hakaniemestä Kurviin nopeutuisi keskimäärin runsaalla 60 sekunnilla. Tuusulanväylältä keskustaan suuntaavien bussien matka-aika nopeutuisi yli 80 sekunnilla. 

Kun mukaan lasketaan bussien matka-ajan lyheneminen, taloudellinen hyöty voidaan Rädyn mukaan laskea miljoonissa euroissa vuodessa. 

Erkki: Ratikat kulkisivat siis yhden kilometrin tunnissa lujempaa. Bussit yhden minuutin nopeammin. Tuusulanväylältä saakka bussit vähän yli minuutin nopeammin.

Kysymykset, joita ei artikkelissa esitetä: onko tämä mittava operaatio tarpeen, jos ratikan vauhti nousee kilometrin tunnissa ja bussit kulkevat koko matkan minuutin nopeammin? Onko tutkittu, miten vaikuttaa alueen muiden katujen liikenteeseen? Miten miljoonien eurojen säästöt on laskettu? Miksi artikkeli on niin yksisilmäinen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti